Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan läsa mer om cookies på vår sida för Datasäkerhet

2018-11-29

Nu är det testat: lövhalka lika halt som snö

I höstlandskapet och på färgglada landskapsfotografier älskar vi dem. Men när de ligger blöta på vägen i flera lager kan löv utgöra en allvarlig fara för trafikanter. Nu har Ford genomfört ett unikt experiment på hur hala löv kan vara och det visar sig, som många misstänkt, att de kan vara lika hala som snö.

En grupp utvecklare på Ford, som jobbar med att utveckla halkkörningsläget till nya Ford Focus Active, har gjort unika tester på hur halt lövhalka egentligen är. För snö finns gott om mätvärden, inte minst genom många bilmärkens omfattande tester på testanläggningar här i Sverige, men det visade sig att ingen tidigare hade mätt halkvärdet för löv.

Hällde ut lövhögar på testbanan
För att åtgärda det samlade Fords ingenjörsteam ett par säckar med löv och åkte till företagets testbana i Belgien. Till sin hjälp hade de en friktionsmätare som mäter hur hal en yta är genom att rulla över ytan.

Testerna visade att lövhalka, i vissa situationer, faktiskt kan vara lika halt som snö. Halka, eller friktion, mäts i enheten µ, där ett lägre värde anger ett halare underlag. Löven uppmätte som lägst mellan 0,3 och 0,4 µ, vilket är samma värden som observerats för snö.


Används till ny teknik
Lärdomarna från testerna har använts för att utveckla körläget ”Slippery Mode” i nya Ford Focus Active, en SUV-inspirerad version av den populära Focusen, som snart börjar säljas i Sverige. Active-versionen är en crossover som kombinerar större utrymme och högre markfrigång med körglädje och smidighet.

– Försäljningen av Fords Suv:ar steg med mer än 19 procent i oktober jämfört med förra året, och var femte Ford som säljs i Europa är nu en SUV. Vår Active-familj av crossover-modeller erbjuder ett ytterligare SUV-alternativ för våra kunder, säger Roelant de Waard, marknads-, sälj- och servicedirektör på Ford Europa.

Avancerade förarhjälpsteknologier
Utöver de nya körlägena för halt väglag och grov väg kommer Focus Active även med Fords välkända, avancerade förarhjälpssystem, som adaptiv farthållare, adaptiva strålkastarsystem och automatisk parkeringshjälp. Under huven finns kraftfulla och och bränslesnåla 1-liters EcoBoost – årets motor sex år i rad – eller 1,5-liters Ecoboost, som ger upp till 182 hästar, eller 1,5- eller 2,0-liters EcoBlue dieselmotorer som ger upp till 150 hästkrafter. Köpare kan välja mellan en sexväxlad manuell växellåda eller en åttastegad automatlåda.



Aktuella nyheter